Over mij

Brend Pieters

Ervaring en opleiding

Na de opleiding Elektrotechniek (Energietechniek en Elektronica) op de MTS afgestudeerd aan de TH Rijswijk in de richting Energietechniek (1997).

Aansluitend gaan werken als technisch medewerker bij een klein bedrijf voor de luxe jachtbouw, waar ik mij voornamelijk bezighield met generatoren. 

In 2000 in dienst getreden bij IHC Holland NV Dredgers, waar ik de functie “Vakspecialist Elektro & Automatisering” vervulde. In 2010 de overstap naar het net opgerichte IHC Drives & Automation gemaakt, in eerste instantie als Lead Engineer, daarna als Manager Engineering, deelnemend aan het managementteam. Voor IHC D&A succesvol eenbedrijf in Roemenië opgezet.  

Begin 2016 ontstond de kans BPath op te richten, met als eerste opdrachtgever IHC D&A.

Eind 2018 gestart met BPath Energy, het verhaal hierover staat in het andere blok.

Kernwaarden

Kennis van energietechniek, innovatief, klantgericht, kwaliteit, levering geteste totaaloplossingen.

Meerwaarde projecten en producten

Projecten en producten worden altijd volledig getest op werking en (ingebouwde) veiligheid en dan met een beschrijving en testrapport geleverd aan de klant.

Ambities

Ondernemen betekent voor mij: kijken naar de toekomst en ontwikkelen. 

Voor de toekomst zou ik graag een grotere installatie willen bouwen. 100kWh in combinatie met grote omvormers en wellicht een product opzetten voor de verhuur.

Daarnaast zoek ik naar een geschikte range windgeneratoren. Deze windgeneratoren moeten ook een betrouwbaar product zijn, dat compatibel ingezet kan worden met de Tesla accu’s.

Samenwerking(en)

Dit is BPath Energy

Zoekt u hoogwaardige lithium-ion accu’s voor energiesystemen? Ik help u graag met de energievoorziening voor uw (vakantie)huis, boot of caravan. 

Een aantal jaar geleden begon ik na te denken over het (her)gebruik van met name Tesla accu’s. Dit merk en vooral de batterijtechnologie boeide mij als energietechnieker mateloos. Waarom? De markt van elektrische auto’s is booming en de strijd om de beste EV auto speelt zich voornamelijk af rondom de batterijtechnologie. Eigenschappen als gewicht, afmeting, aantal laadcycli en betrouwbaarheid van de batterij zijn de speerpunten van de ontwikkeling in de EV industrie. Budgetten en daarmee engineeringcapaciteit om dit doel te bereiken zijn vrijwel ongelimiteerd. Het werd mijn missie om deze technologie toegankelijk en veilig te maken tegen ongeveer 35% van de prijs van conventionele lithium-accu’s.    

Ik legde contact met bedrijven waar ik de accupakketten kon verkrijgen, maar pas na een half jaar lukte het me om de eerste accu te bemachtigen, afkomstig uit een Tesla Model S uit 2018. Binnen een maand volgde een tweede accu uit een Tesla Model X uit 2017 en een Opel Ampera E accu uit 2018.  

Ik dook in de wereld van batterijmanagementsystemen en ontdekte dat er op dit gebied een paar spelers waren, maar zij boden niet wat ik dacht dat nodig was om een systeem veilig te laten werken. Ik zocht samenwerking met een elektronica- en softwaredeveloper en samen ontwierpen wij een goed werkend en veilig BMS.  

Hele dagen bracht ik door in mijn werkplaats, of achter de PC, om een compleet plug&play product te ontwikkelen. Hier bedacht ik ook een behuizing voor een of meerdere accu’s met plek voor de benodigde elektronica en BMS Hierbij werd ik geholpen door een enthousiaste vriend, die een metaalconstructiebedrijf heeft gehad. Uren hebben we gepuzzeld om alle onderdelen in de behuizing te plaatsen. Het moest modulair en flexibel zijn. Zijn schoonzoon, een 3D-CAD tekenaar, heeft alles uitgetekend.    

In het voorjaar van 2019 maakte ik kennis met Carel Hassink van Pro-LOX. Hij handelt al sinds 2015 in accupakketten. Carel is een marketingman. Hij kent iedereen die met deze materie bezig is. Daarnaast is hij technisch gedreven en ondernemend. Zijn kennis van de inkoop- en de verkoopmarkt in combinatie met ervaring op het gebied van transport en verpakking zijn zeer waardevol voor mij. In de loop van 2019 zijn we gaan samenwerken. Hoewel we geen gezamenlijk bedrijf voeren, kopen we Tesla accu’s gezamenlijk in.  

Inmiddels zijn een aantal projecten opgeleverd. De inbouw van een aantal Tesla accumodules in een luxe jacht en het ontwikkelen van (off-grid) voeding voor een huisinstallatie in combinatie met zonnepanelen voor twee klanten met huizen in Spanje. De derde huisinstallatie wordt binnenkort opgeleverd, ditmaal voor een huis in Portugal. 

Ondernemen betekent voor mij: kijken naar de toekomst en ontwikkelen. Afgelopen periode heb ik mij gerealiseerd, dat ik relatief smal moet zijn. Ontwikkelen kost veel tijd. Als ik breed ga, dan kan ik meerdere dingen net niet goed. 

Nederland is niet de markt voor energieopslag, zolang de salderingsregeling bestaat. Mijn producten gaan dus naar het buitenland en moeten 100% werken. Als er een storing is, zal ik er wellicht heen moeten.  Dat betekent dus uitgebreid testen en documenteren.

Om deze reden werk ik ook graag werk met producten van Victron. Ik heb met hun producten 15 jaar ervaring. Victron geeft goede support voor technisch diepgaand maatoplossingen. 

Zekerheid is het belangrijkste voor mij en voor u! 

Wilt u weten wat ik voor u kan doen? Neem dan vrijblijvend contact op!